Zbierky

O muzeálnych a galerijných exponátoch, ktoré zaujali kurátorov, kustódov, návštevníkov. O výstavách, sympóziách, prednáškach, ktoré mapujú históriu dizajnu, architektúry a úžitkového umenia, o nových akvizíciách predmetov a dokumentov.

Obľúbené tagy tejto kategórie:


Ondrej Eliáš - Cvoky, stojančeky na servítky

Mám rada nenápadné veci, ktoré v sebe skrývajú vtip a prekvapenie – v dizajne totiž často oceňujeme práve takýto prístup. Nie náhodou medzinárodná porota súťaže Národná cena za dizajn v roku 2013 ocenila Cvoky – plstené zvieratká od Ondreja Eliáša, okrem iného aj za “... originalitu, jednoduchosť a príťažlivý výraz výsledných prvkov.“ Stojančeky na servítky – rôzne vtáčiky, slony, chobotnice, jelene, zajace, prasiatka a podobne, sú z plošného textilného materiálu, ktorý sa dá tvarovať do trojrozmerného objektu pomocou jedného alebo dvoch cvokov.

Kolekciu zvieratiek s funkciou držiakov na servítky Ondrej Eliáš po prvý krát predstavil na výstave Felt is no dead/Plsť žije!, vo výstavnom informačnom bode Satelit v januári 2012. Už vtedy ma očarila skvelá štylizácia zvieratiek, farebnosť kolekcie,  jednoduchá výroba. Ondrej Eliáš objavil príťažlivosť tradičného prírodného materiálu, ktorý je biologicky rozložiteľný a nezaťažuje životné prostredie. Ako sám hovorí: „Vlnená plsť ma zaujíma už dlho pre svoje vlastnosti.... Tvar zvieratiek je minimalistický a šetrí sa materiálom.“

V minulosti sa plsť využívala najmä pri výrobe tradičného oblečenia a klobúkov. Materiál na tieto produkty sa vyrábal plstením ovčej vlny za mokra alebo za sucha (vpichovaná plsť). Postupom času ju však vytlačili umelé (syntetické) textílie a je preto mimoriadne cenné, že dizajnér hľadal nové, netradičné uplatnenie plsti v súčasnej domácnosti. Začínal kolekciou plstených kobercov Szlovákia a Mr. Braun, ktoré mali premiéru na výstave Fórum dizajnu v Nitre v roku 2010. Na tejto výstave získal aj cenu Fóra dizajnu od Slovenského centra dizajnu, ktorá je motivačnou cenou. Jej zámerom je podporiť predovšetkým inovatívnu tvorbu a následne ju prezentovať v galérii Satelit. V prípade Ondreja Eliáša sa cena naplnila na 100 %, on a jeho brat Peter zaplnili miestnosti farebnými predmetmi z technickej plste.

Vtedy Ondrej oslovil slovenského výrobcu vložiek do topánok, Refima, s. r. o., Horná Streda s požiadavkou o spoluprácu, ktorá trvá až dodnes. Využil ich technológiu na nové estetické produkty. Jednoduchým vyrezaním tvaru laserom z plochy materiálu, získava rôzne predmety ako spomínané koberce, alebo misy, stolovacie doplnky a ďalšie. To, čo je nenápadné, je zároveň aj cenné, a to je uvažovanie o čo najjednoduchšom tvare predmetov: aby sa dali ľahko vyrezať, bez odpadu materiálu a aby splnili svoju funkciu a nároky na súčasný estetický vzhľad.

Ondrej Eliáš (1982) absolvoval štúdium v roku 2007 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri produkt dizajn u profesora Františka Buriana. O dva roky neskôr si založil svoje vlastné dizajnérske štúdio DESIGNEND, v ktorom sa venuje produktovému a grafickému dizajnu. Chápe ho ako hľadanie nových súvislostí a významov prostredníctvom tradičných foriem. Snaží sa vytvárať jednoduchý, ale plne funkčný, minimalistický dizajn okorenený jemným humorom alebo sémantickým odkazom. Žije v Trnave.

Téma Udalosti Ocenenia Knihy Rozhovory Zbierky Užitočné
Dizajnéri Štúdiá Newsletter