Ocenenia

Súťažiť či nesúťažiť? Dajú sa dizajn, architektúra, textil, šperk, kniha, esej… porovnávať a spravodlivo ohodnotiť? Aké majú mať súťaže podmienky, kategórie, poroty? Chceme vás informovať nielen o výsledkoch, priebehu a podmienkach rôznych súťaží, ale aj o projektoch, ktoré by Slovenské centrum dizajnu chcelo oceniť aj mimo nich, teda tie, ktoré nás aj vás zaujali svojou myšlienkou, inovatívnosťou, kvalitou, veľkým potenciálom...

Obľúbené tagy tejto kategórie:


Úspech Ateliéru textilného dizajnu VŠVU na medzinárodnom veľtrhu bytového textilu Heimtextil

Expozícia Ateliéru textilného dizajnu VŠVU na veľtrhu Heimtextil vo Frankfurte. Foto: Archív ATD VŠVU

V nemeckom Frankfurte nad Mohanom, kde sa každý rok v januári koná medzinárodný veľtrh bytového textilu Heimtextil, hneď v prvých dňoch roku 2019 zaznamenal Ateliér textilného dizajnu VŠVU (ATD) úspech na medzinárodnej scéne.
ATD sa Heimtextilu zúčastňuje už minimálne 10 rokov. Doteraz vždy vystavoval v študentskej sekcii Campus, a to spolu s ďalšími 15 – 18 vysokými školami z Európy a Číny, zameranými na štúdium textilného umenia a dizajnu. Pozývateľom na veľtrh bola organizácia Best of Design -Textile Academy Network (http://www.bestofdesign.org/), ktorá sa venuje podpore mladých textilných dizajnérov. Tento rok organizátori zmenili pravidlá výberu a školy neboli ako obvykle pozývané, ale výber vystavujúcich sa uskutočnil formou súťaže New and Next University Contest 2019. Do súťaže mohla každá škola prihlásiť troch diplomantov a absolventov školy. Za náš ateliér boli do súťaže prihlásené tri autorky. Michaela Guthová – Smolárová aktuálne študuje diplomový ročník a vo Frankfurte vystavovala kolekciu tašiek, ktoré vytvorila z vlastných recyklovaných materiálov. Téme recyklovania sa venuje už niekoľko rokov, využíva upotrebený odpadový textilný materiál, ktorý vzniká pri priemyselnej výrobe – vzoruje ho so zvyškami deštruovaných vláken a zatavením nepremokavej vrstvy, čím dosahuje nový, zaujímavý materiál. Čerstvá absolventka ateliéru Irena Čvančarová - Sikorová, predstavila svoju diplomovú prácu – kolekciu priemyselne tkaných žakárových textílií určených do pánskeho interiéru. Dezény vytvárala na základe skúmania života tridsiatich „singel“ mužov. Podľa dotazníka, ktorý sama zostavila, zisťovala, k akému typu vzorov „singel“ fungujúci muži inklinujú. Podľa výsledkov potom navrhovala vzory na žakárové interiérové textílie a posteľnú bielizeň. Návrhy vytvorila v softvérovom programe Victor a tkaniny realizovala v spolupráci s firmou Veba Broumov v Českej republike. Absolventka ateliéru Zuzana Zmateková, ktorá ukončila štúdium pred 4 rokmi, je už úspešná dizajnérka s pracovnými aktivitami v zahraničí. Na veľtrh pripravila kolekciu žakárových tkanín, navrhovaných v programe Arahweave a ktoré vzormi nadväzujú na jej predchádzajúcu prácu digitálnych potlačí...
V novembri 2018 sme sa dozvedeli, že náš ateliér bol vybraný štvorčlennou odbornou porotou, ktorej predsedal Hervé François, generálny manažér francúzskej spoločnosti Mitwill Textiles Europe. Znamenalo to, že nám bol pridelený výstavný stánok, v ktorom sme prezentovali zameranie ATD a kolekcie troch uvedených autoriek. Po príchode na veľtrh sme zistili, že sme sa stali jednou zo štyroch víťazných škôl. Cieľom súťaže bolo umožniť mladým dizajnérom a novým značkám cestu na trh s tým, že dostanú priestor na prezentáciu zadarmo. Pre mladých začínajúcich absolventov je pozícia vystavovateľa na veľtrhu spojená s pomerne veľkými financiami. Výstavné plochy sú drahé (cena za plochu, na ktorej sme vystavovali, sa pohybuje okolo 3 000 eur), k tomu treba pripočítať náklady na cestu a ubytovanie počas veľtrhu, propagačné materiály. Pre vystavujúceho sa tak náklady na účasť môžu vyšplhať až na 4 000 eur. To si náš začínajúci dizajnér prakticky nemôže dovoliť. Navyše, vynaložené prostriedky sa pravdepodobne nevrátia, pretože predať svoje návrhy v konkurencii viac ako 200 dizajnérskych ateliérov, nie je ľahké. Preto je pre našich študentov a absolventov možnosť zúčastniť sa na veľtrhu tohto formátu veľkou príležitosťou ako zaujať svojím dizajnom tisíce návštevníkov a obchodníkov. Zároveň získavajú profesionálne skúsenosti, kontakty s výrobcami a dizajnérmi z celého sveta. Vidia množstvo špičkových firiem, ktoré produkujú široké spektrum textílií od poťahových a dekoračných látok, cez tapety, koberce, záclony, kúpeľňový a kuchynský textil až po matrace. Veľkou inšpiráciou sú aj architektonické riešenia jednotlivých výstavných expozícií.
Srdcom celého veľtrhu je tzv. trendové fórum, miesto, kde sú v piatich skupinách vystavené najnovšie materiály od najlepších výrobcov rôznych textílií. Každý trend má svoju filozofiu, farebnosť a materiálovú charakteristiku. Hlavná téma tohoročného Heimtextilu mala názov „Smerom k utópii“ a jednotlivé trendy na veľtrhu Heimtextil boli nazvané Hrať hru, Hľadať svätyňu, Odísť zo sietí, Únik z reality a Prijať pôžitok.
21. storočie nám totiž prináša rôzne výzvy a veľkou témou súčasnosti je udržateľnosť. Cestou, ako sa s touto témou vysporiadať, je hľadanie spoločnosti, ktorá rešpektuje každého jednotlivca, jeho prostredie, stavia na sile individuálnej zodpovednosti, na vykonávaní pozitívnych činností a optimizme.
Na veľtrhu je zaujímavé sledovať, ako prebieha predaj dezénov. Kvalita výtvarných návrhov a zákaznícky dopyt nie sú vždy úmerné. Zatiaľčo stánky s komerčnou až gýčovou úrovňou výtvarných návrhov sú „obsypané“ zákazníkmi, v stánkoch s vynikajúcim dizajnom stojí často autor za pultom bez toho, aby sa pri ňom zákazník pristavil. K pozitívam veľtrhu patrí aj možnosť nadviazať s vystavujúcimi rozhovor,  dozvedieť sa čo najviac o dizajnérovi, výrobcovi a jeho produktoch. Môže sa stať, že vás pozve zástupca 5. generácie rodinnej firmy, ktorá tká vlnené deky špičkovej kvality, na návštevu do ich prastarej fabriky v južnom Francúzsku, alebo vám zástupkyňa taiwanskej firmy na tapety poukazuje vzorník tapiet z ručne nalepovaných vtáčích pierok, motýlích krídel, či z koží úhora a žena z Kolumbie ukáže svoju zbierku starožitných textílií zozbieraných od Japonska po Guatemalu.
Tento rok hostil Heimtextil okolo 3 000 vystavovateľov z celého sveta, najpočetnejšie bola zastúpená Čína. Jediným subjektom reprezentujúcim Slovensko bol ATD VŠVU. Svedčí to nielen o šikovnosti našich mladých textilných dizajnérov, ale aj o smutnom fakte, že textilné firmy na Slovensku zanikajú. Výtvarnú koncepciu výstavného stánku ATD vyriešili študenti 5. ročníka Katedry vizuálnej komunikácie, Jakub Tóth a Lukáš Kollár. Osobne nainštalovali exponáty a vďaka nim stánok ATD pôsobil v expozícii ako jeden z najprofesionálnejších.
Na veľtrh Heimtextil vycestovali desiati študenti a traja pedagógovia vďaka finančnému grantu získanému z Fondu na podporu umenia.

Téma Udalosti Ocenenia Knihy Rozhovory Zbierky Užitočné
Dizajnéri Štúdiá Newsletter